در سال 1870 یک شیمیدان بلژیکی با نام دسمت(Desmedt) اولین سنگفرش آسفالت واقعی را، که مخلوطی از ماسه بود، در برابر تالار شهر در نیویورک ایجاد نمود. طراحی دسمدت در بزرگراهی در فرانسه در سال 1852 مورد الگوبرداری قرار گرفت. سپس دسمدت خیابان پنسیلوانیا در واشینگتن را آسفالت نمود که سطح این پرژه 45149 متر مربع بود.یکی از نمایندگان محلی کنگره به دسمدت گفت: ”این کار هیچگاه عمومیت نخواهد پیدا نمود.“ با این حال، بر اساس تقاضای رو به‌رشد بازار، پیش‌بینی می‌‌گردد پس از 137 سال (در سال 2007) بازار آسفالت- قیر معدنی به 107 میلیون تن برسد. در این بین آسفالت معلق بیشترین رشد را دارد. همچنین به عنوان نشانه‌ای از رشد این محصولات در آینده، چندی می باشد که کار بر روی آسفالتی که در موقع خرابی خودش را تعمیر کند، آغاز شده می باشد. به کارگیری فناوری نانو در ساخت زیربناهای مربوط به حمل ونقل، تقریباً معادل با کوشش بشر برای فرستادن بشر به ماه در سال 1960 می باشد. در سال 2005 ایده ساخت آسفالتی برای بزرگراه‌ها که بتوانند خودشان را تعمیر کنند برای بسیاری دور از ذهن به نظر می‌رسید.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

با در نظر داشتن پيشرفت جامعه و نياز مبرم به مساكن و ميادين عمومي مانند خيابانهاي ، پاركها و ساختمانها و … كه همه جهت وايزولاسيون و بدست آوردن سطح صاف جهت عبور و مرور وسائط نقليه نياز به آسفالت دارند.

بنابراين سالانه جهت ساخت اين قسمت ها حداقل 30000 تن آسفالت پيش بيني مي گردد كه با در نظر داشتن شرايط فوق بايد يك كارخانه آسفالت با ظرفيت 80000 تن در سال احداث و ايجاد گردد.

براي احداث يك كارخانه آسفالت نياز به نيروي انساني ماهر و نيمه ماهر دارد كه اين كار باعث ايجاد مشاغل در جامعه و رفع بيكاري و يك نوع درآمد براي شاغلان خواهد بود .

بنابراين بايد با احداث كارخانه آسفالت ساليانه كشور را تأمين كرد و با اين كار صنعت كشور توسعه پيدا مي كند و پيشرفت جامعه را بدنبال خواهد داشت .

 مراحل تأسيس كارخانه آسفالت واخذ مجوز :

اولاً جهت تصويه هر گونه پروژه صنعتي بايد طرح توجيهي و موافقنامه اصولي از اداره هاي زير بط شامل صناايع و معادن ، دفتر فني استانداري و … گرفته گردد و پس از آن نسبت به طراحي و تجهيز كارخانه و ساخت آن باي اقدام كرد .

براي ساخت كارخانه آسفالت و قير آغاز به اداره صنايع و معادن مراجعه مي كنيم و تقاضاي خود را براي ساخت و ايجاد كارخانه اعلام مي نمائيم . اداره صنايع و معادن يك برگه به نام اعلاميه تأسيس در اختيار متقاضي كه ما هستيم مي گذارد .

در اين اعلاميه متقاضي تمايل خود را نسبت به احداث واحد صنعتي با مشخصات بشرح ذيل

در استان …………….. شهرستان ……………. اعلام مي دارد .

بعد از آن مشخصات محصول را مانند نام محصول ، كه محصول ، ظرفيت ساليانه و … و مشخصات زمين مربوطه كه قرار می باشد كارخانه در آنجتا احداث گردد مي نويسيم .

بعد به اداره راه و ترابري مراجعه مي نمائيم و زیرا آسفالت توليدي اکثراُ مورد بهره گیری وزارت راه و ترابري می باشد . آزمايشهاي مربوط بوسيله آزمايشگاه فني مكانيك خاك آن اداره (راه و ترابري ) انجام مي گردد .

بعد از انجام مراحل به ترتيب به دفتر فني استانداري ، سازمان جنگل و مراتع كشور نظر و محيط زيست رجوع مي كنيم كه اداره محيط زيست استان چند كارشناس به محل مسكوني نباشد و باعث آلودگي آن منطقه و محيط زيست نشود ، و پس از طي اين مراحل بايد به ساخت كارخانه اقدام كرد .

چنانچه براي يك كيلومتر جاده به عرض 6 متر و ضخامت لايه آسفالت 7 سانتيمتر در نظر بگيريم خواهيم داشت :

سانتيمتر                     420 = 100*6*7/0

با در نظر داشتن اينكه وزن حجمي آسفالت تقريباً 2/2 مي باشد در نتيجه جهت يك كيلومتر جاده با عرض و ضخامت ذكر شده نياز ه 924 تن آسفالت گرم مي باشد .

       تن                               924= 2/2 * 420

حال چنانچه سالانه 100 كيلومتر جاده آسفالت سازي و تعمير گردد بنابراين نياز به 92400 تن آسفالت مي باشد .

تن                           92400 = 100* 924

از طرف ديگر با در نظر داشتن رشد جمعيت در منطقه و نياز مبرم به مسكن و همچنين ميادين عمومي مانند پارك ، ساختمانهاي تجاري و صنعتي كه همه جهت ( و ايزولاسيون ) و بدست آوردن سطح صاف نياز به آسفالت نياز دارند .بطور ميانگين سالانه جهت جهت اي قسمت نيز حداقل 30000 تن اسفالت پيش بيني مي گردد كه با توجه ه موارد ذكر شده فوق ايجاب مي نمايد يك كارخانه آسفالت با ظرفيت 80000 تن در سال احداث گردد كه متقاضي داراي يك فقره كارخانه شن و ماسه در محل احداث كارخانه آسفالت مي باشد .

تعريف محصول

آسفالت مخلوطي از دانه هاي سنگي و قير كه بعنوان آخرين لايه روسازي مورد بهره گیری قرار مي گيرد . آسفالت داراي انواع مختلف بود كه ارزانترين نوع آن به ضخامت حدود 6 ميليمتر در واحد سطح پخش مي گردد شروع و به بتن آسفالتي گرم تم مي گردد و به ميزان ترافيك اهميت راه و ساير پارامتر هاي راه ، ضخامت آن تعيين مي گردد .

بتن آسفالت گرم مرغوبترين نوع آسفالت محسوب مي گردد و از يك استخوان بندي مصالح سنگي خوب دانه بندي شده با حداقل فضاي خالي كه قير دانه ها را كاملاً اندود كرده و آنها را به هم چسبانده می باشد تشكيل مي گردد . يعني آسفالت در كارخانه آسفالت ساخته شده و سپس به محل مصرف حمل مي گردد .

نخستين كاربرد آسفالت در راه سازي توسط دولت بابل در 625 سال قبل از ميلاد مسيح با بهره گیری از قير و خشت پخته (آجر) صورت گرفت و در سال 1720 در سوئيس از يك نوع آسفالت طبيعي كه مخلوطي از سنگ و قير بود در راه سازي بهره گیری گردید در عصر حاضر محصولي كه داراي مشخصات آسفالت باشد به يكي از طريق زير توليد مي گردد :

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
  • 1- داغ کردن شن و ماسه با درجه حرارت معمولي يا قير مذاب
  • 2- داغ کردن قير تا حدي كه مذاب گردد و مخلوط کردن آن با مصالح سنگي حرارت داده شده
  • 3- اختلاط نفت سفيد با قير تا حدي كه رقيق گردد و سپس مخلوط کردن آن با شن و ماسه
  • 4- پخش و كوبيدن مصالح شكسته در سطح راه و سپس پاشيدن قير داغ به رويي آن بطوريكه تمام خلل سطح كوبيده ، گرفته شده و قير بصورت قفل و بست بين دانه هاي سنگي قرار مي گيرد.

قيمت فروش :

بديهي می باشد بهترين عامل تعيين كننده قيمت هر محصولي قيمت مواد مورد مصرفه در آن مي- باشد. با در نظر داشتن اينكه مواد اوليه مصرفي در توليد آسفالت به وفور يافت مي گردد همچنين كنترل قيمت اين مواد در اختيار مقامات دولتي بوده لذا قيمت آن دستخوش تغيرات نااگهاني نخواهد گردید و با در نظر داشتن اينكه اين محصول در محل كارخانه تحويل خريدار مي گردد و طبق بررسي هاي بعمل آمده قيمت فعلي هر تن آسفالت در بازار حدود 46000 ريال مي باشد .

ظرفيت توليد :

عوامل تعيين كننده ظرفيت توليد بطور كلي در اين صنعت عبارت از :

  1. برآورد نياز در محدوده 100 كيلومتري و تعيين ميزان مصرف در سال
  2. قيمت تمام شده محصول براساس ظرفيت كارخانه
  3. امكان تأمين ماشين آلات با ظرفيت از قبل تعيين شده

ظرفيت توليد در اين طرح 32 در ساعت انتخاب مي گرددد كه محاسبات آن به ترتيب زير ميباشد .

مدت زمان ساليانه كار 10 ماده در نظر گرفته مي گردد و دو ماه ديگر بدليل عدم امكان ذخيره سازي محصول ، كارهاي تعميراتي ، بازسازي و نيز مرخصي هاي پرسنل در نظر گرفته شده می باشد .

بدين ترتيب با تو جه به موارد فوق و روزانه 10 ساعت كار ظرفيت سالانه به توضیح زير محاسبه مي گردد لازم به ذكراست كه 10 ساعت به دليل اتلاف وقت كه صرف بارگيري و گرم و کردن دستگاهها مي گردد در نظر گرفته شده می باشد .

تعداد روزهاي كار در سال                                                                     250 = 25 * 10

تعداد ساعات كار در سال                                                                   2500 = 10* 250

تن ميزان توليد در سال                                         80000 = 32 * 2500

مصالح سنگي

بيش از 90% وزن آسفالت را مصالح سنگي تشكيل مي دهد بطور كلي مصالح سنگي را از شكستن سنگهاي موجود در معادن توليد مي نمايند ، كه از سنگ كوهي يا رودخانه اي توليد مي گردد .

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

مصالح سنگي كه در ساخت آسفالت از آن بهره گیری مي گردد بايد براي مشخصاتي به توضیح زير مورد مطالعه قرار گيرد .

  • × دانه بندي
  • × سختي
  • × دوام
  • × تميزي
  • × شكل دانه ها و كيفيت سطح آنها
مشخصات فني آسفالت گرم

همانطوري كه قبلاً آمده بود بتن آسفالتي گرم مرغوبترين نو ع آسفالت محسوب مي گردد و از يك استخوان بندي مصالح سنگي خوب دانه بندي شده با حداقل فضاي خالي كه قير سطح دانه را كاملاً اندود كرده و آنها را به يكديگر چسبانده می باشد تشكيل مي گردد . بتن آسفالتي در كارخانجات آسفالت پذير ساخته شده و سپس به محل مصرف حمل مي گردد .

براي ساختن بتن اسفالت مصالح سنگي دانه بندي شده و همچنين قير بتن 130تا 170 درجه سانتي گراد حرارت داده شده و با يكديگر بخوبي مخلوط مي گردد تا لعاب نازكي از قير سطح تمام دانه ها را اندود نمايد آسفالت تهيه شده در حالي كه هنوز گرم می باشد با كاميون به محل مصرف حمل شده و در درجه حرارت 100 تا 110 درجه سانتي گراد با بهره گیری ماشينهاي پخش آسفالت در سطح آماده شده ، پخش و با غلطك زدن متراكم مي گردد .

پس از آنكه مصالاح درشت و ريز و قير براي بتن آسفالتي تهيه و در سيلوهاي مربوط كه به سيلوهاي مصالح سرد موسوم می باشد انبار گردید از اين مصالح نمونه برداي شده و دانه بندي آنها تعيين گردد . تا با اختلاف آنها سختي دانه بندي مطلوب بدست آيد . حدود سختي هاي دانه بندي مطلوب براي مصالح سنگي بتن آسفالتي تابعي از نوع لايه اسفالتي ، ضخامت لايه ، اندازه درشت ترين دانه و آيين نامه فني مورد بهره گیری می باشد .

قيري كه براي ساختن بتن آسفالتي گرم بكار مي رود از نوع قير خالص با درجه نفوذ 50-40 و 70-60 و 100-85 می باشد كه درجه نفوذ مناسب بايد براساس شريط جوي منطقه در ميزان امد و گردید وسائط نقليه سنگين انتخاب گردد . مقدار قير بتن اسفالتي گرم تابع خوصيات دانه بندي مصالح سنگي انتخابي بوده و مقدار آن باآزمايش استقامت بدست مي آيد .

مصرف قير بيش از حد علاوه بر كاستن از استقامت بتن آسفالتي باعث مي گردد كه در اثر نيروي رانش چرخهاي وسايل نقليه سنگين تغيير شكل داده و در سطح رويه موج به وجودآيد .

طرح اختلاط بتن آسفالتي گرم

طرح اختلاط بتن آسفالتي گرم معمولاً شامل مراحل زير می باشد :

        ‌أ.          انتخاب مصالح سنگي درشت و ريز و قير

  • ‌ب. انتخاب حدود دانه بندي مطلوب
  • ‌ج. تعيين نسبت درصد هايي كه مصالح سنگي درشت و ريز و قير بايد مخلوط شوند
  • ‌د. تعيين وزن وخصوص مصالح سنگي درشت و ريز وقير
  • ‌ه. تهيه نمونه هاي بتن آسفالتي با بهره گیری از مصالح سنگي و در صد هاي مختلف قير
  • ‌و. تعيين وزن مخصوص بتن آسفالتي تهيه شده
  • ‌ز. انجام آزمايش استقامت
  • ‌ح. محاسبه در صد فضاي خالي مصالح سنگي
  • ‌.تعيين درصد قير مناسب

دیدگاهتان را بنویسید